Sveriges
däckåtervinning
I Sverige har vi etablerat ett heltäckande system för att samla in uttjänta däck för återvinning, med Svensk Däckåtervinning som branschens egen ansvariga organisation. Svensk Däckåtervinning AB (SDAB) är sedan 1994 ett icke-vinstutdelande kretsloppsföretag, och av Naturvårdsverket godkänd producentansvarsorganisation, som utifrån det lagstadgade producentansvaret för däck organiserar insamling och återvinning av de ca 90,000 ton däck som årligen tas ur bruk i Sverige.
Från början var det praktiska fokuset att se till att däck inte lämnades okontrollerat på fel ställe eller i naturen, även om ambitionen var hög från början att kliva uppåt i avfallshierarkin. I takt med att insamlingen har utvecklats och kunskapen om återvinningsprocesser och marknader har ökat, har också möjligheterna att skapa nytt värde börjat realiseras. Idag är fokus att öka materialåtervinningen och skapa värde och nytta av den återvunna däckråvaran i harmoni med människa och miljö.
Svensk Däckåtervinning strävar efter att vara ett föredöme i sin roll som producentansvarsorganisation med den återvunna däckråvaran som ett exempel och genom att tillföra nya perspektiv på återvinning av komplexa material och den hävstång det kan ge. I det arbetet vill Svensk Däckåtervinning också bidra med kunskap och nyfikenhet om återvunnet däckgummi och utveckla en struktur som inspirerar till skapande och kreativitet. Ambitionen är att understödja arbetet med att ge förutsättningar för en långsiktigt hållbar tillvaro där människor kan tillgodose sina behov utan att det sker på bekostnad av vare sig andra levande varelser, växter eller kommande generationer.
Anläggningar
Svensk Däckåtervinning har fyra återvinningsanläggningar från norr till söder, med den största belägen i Linköping. Här kan du läsa mer om varje anläggning samt de regionala transporterna som är knutna till dem.
Däckåtervinningen internationellt
På denna sida kan du få en bredare förståelse för det globala landskapet för däckåtervinning. Läs mer om vilka länder i Europa som, likt Sverige, har ett producentansvar för däck, och vilka länder som använder andra typer av system. Här kan du också läsa mer om vilka typer av däckåtervinningssystem som används runt om i världen.
Däckbranschen
Sverige
Däckbranschen Sverige är den samlade organisationen för aktörer som representerar hela värdekedjan för däck, från importörer och distributörer till användning av material från återvunna däck. Nedan finner du de organisationer som tillsammans ingår i Däckbranschen Sverige.
-
Däck-, Fälg och Tillbehörsleverantörernas Förening (DFTF)
Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening (DFTF) är en ideell förening för företag som är leverantörer till återförsäljare av däck i Sverige. Bland DFTF:s medlemmar finns några av världens största däcktillverkare, multinationella företag som forskar och utvecklar högteknologiska däck och tillbehör för bästa tänkbara prestanda och säkerhet.
-
Däckspecialisternas Riksförbund (DRF)
Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) är sedan 1937 en branschorganisation för distributionsledet och för Sveriges däck-, fälg och serviceverkstäder. DRF består av cirka 750 medlemmar och är auktoriserade däckspecialister.
-
Svensk Däckåtervinning (SDAB)
Svensk Däckåtervinning är sedan 1994 ett icke vinstutdelande kretloppsföretag (SVB bolag) som utifrån det lagstadgade producentansvaret för däck organiserar insamling och återvinning av uttjänta däck. Svensk Däckåtervinning ägs av Däck-, Fälg och Tillbehörsleverantörernas Förening (DFTF) och Däckspecialisternas Riksförbund (DRF).
Samarbetspartners till Däckbranschen
I däckbranschen är samarbete över gränserna avgörande för att driva frågor framåt, utbyta kunskap och skapa förståelse för varandras verksamheter. Tillsammans strävar vi efter att göra positiva förändringar och hålla oss informerade om utvecklingen inom respektive branscher, både nationellt och internationellt.
-
SGF – Sveriges Gummitekniska Förening
Sveriges gummitekniska förening vars syfte är att samla dem som arbetar inom svensk gummiindustri och har till ändamål att främja gummiteknikens vetenskapliga och industriella utveckling samt stötta gummiteknisk utbildning på olika nivåer. Svensk Däckåtervinning är medlemmar i SGF.
-
Ecoloop
EcoLoop driver, leder och medverkar i utvecklingsprocesser i området mellan forskning och praktisk tillämpning samt tillhandahåller strategisk rådgivning av innovativa lösningar för ett resurseffektivt samhällsbyggande.
-
STRO
STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization, bildades 1960 och har sedan dess arbetat för att fastställa tekniska normer inom däck-, fälg- och hjulindustrin. Dessa normer, som utarbetats av STRO, baseras på internationella standarder anpassade efter de specifika behoven i Norden. Organisationen strävar också efter att sprida gemensam teknisk information om däck och fälgar till konsumenter och massmedia. STRO samarbetar med relevanta myndigheter, bil- och fordonsindustrin samt detaljistledet inom däckindustrin. Inom sina led samlar STRO den samlade tekniska expertisen på däckområdet i Norden.
-
Däckkollen (Däckrazzia)
Däckkollen är en del i en flerårig samverkan för att öka medvetandet om mönsterdjupets och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön samt även informera om energimärkning av däck. Bakom Däckrazzia står Energimyndigheten, NTF, Bilprovningen, Däckbranschen och VTI. Däckrazziorna genomförs i anslutning till Polisens trafikkontroller. Däckrazzia med Däckkollen genomfördes i Sverige första gången 2004 i mindre skala i Sörmland. Stärkta av det positiva resultatet 2004 utökades satsningen 2005 och till och med 2023 har Däckkollen genomförts vid över 680 tillfällen runt om i Sverige.
-
Däckbranschens informationsråd
Däckbranschens Informationsråd arbetar för att öka kunskapen om däck och deras betydelse för både trafiksäkerhet och miljö. Forumet består av aktörer från olika branscher relaterade till däck, som tillsammans samverkar genom gemensamma aktiviteter, kunskapsutbyte och långsiktiga strategier.
-
Däcksnack (Mediapartner)
Branschtidningen Däcksnack fokuserar på att tillhandahålla aktuell och relevant information om däck och däckindustrin. Tidningen riktar sig till både branschfolk och konsumenter som vill hålla sig uppdaterade om nyheter, trender och tekniska framsteg inom området. Däcksnack fungerar också som en plattform för kunskapsutbyte och debatt inom däckbranschen och strävar efter att öka medvetenheten om däckens betydelse för säkerhet och miljö. Tidningen publiceras fem gånger per år och ansvarig utgivare är kommunikationsbyrån Mediapartner AB. Däckbranschen agerar som redaktionell rådgivare till Däcksnack
-
Motorbranschens Riksförbund (MRF)
Motorbranschens Riksförbund (MRF) är en branschorganisation som representerar företag inom motorbranschen i Sverige. Deras verksamhet omfattar olika områden såsom fordonsförsäljning, service och reparationer. Däckbranschen har under många haft ett gott samarbete med MRF för kunskapsutbyte och driva gemensamma frågor framåt.
-
Energimyndigheten
Energimyndigheten främjar hållbar energiförsörjning och effektiv energianvändning. Den stödjer forskning och innovation inom energiteknik, ger rådgivning om energieffektivisering, och informerar om hållbar energianvändning. Energimyndigheten deltar i initiativ som Däckkollen (Däckrazzia) och Däckbranschens Informationsråd. Detta beror på att däck har en energimärkning som informerar om deras bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt däckljud. Märkningen syftar till att hjälpa konsumenter att göra informerade val som bidrar till lägre bränsleförbrukning, ökad säkerhet och minskat buller.
-
Bilprovningen
Bilprovningen är ansvarig för fordonsbesiktning i Sverige och säkerställer att fordon uppfyller kraven för trafiksäkerhet och miljö. Däck spelar en viktig roll i detta sammanhang eftersom de påverkar fordonets säkerhet och prestanda. Bilprovningen kontrollerar bland annat däckens skick, mönsterdjup och lufttryck för att säkerställa att de är i god kondition, lämpliga dimensioner för det aktuella fordonet samt uppfyller lagstadgade krav. Däckbranschens har under många år samarbetat med Bilprovningen och deltar i initiativ som Däckkollen (Däckrazzia) och Däckbranschens Informationsråd och andra aktiviteter som berör branschen.
-
VTI
VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) är en myndighet som bedriver forskning och utveckling inom väg-, och transportområdet. De har en relation till däck genom att de genomför forskning och tester för att förbättra trafiksäkerhet, miljöpåverkan och prestanda hos fordon och vägar. VTI kan vara involverade i studier om däckens rullmotstånd, väggrepp, slitagetillstånd mm. Däckbranschens har under många år samarbetat med VTI och deltar i initiativ som Däckkollen (Däckrazzia) och Däckbranschens Informationsråd och andra aktiviteter som berör branschen
-
Försäkringskompetens
Försäkringskompetens är ett av landets ledande försäkringsförmedlare inom grupp-, och branschförsäkringar samt riskhantering. Däckbranschen Sverige och tillhörande organisationer har samarbetat med Försäkringskompetens i många år. Försäkringskompetens är licensierade hos InsureSec och godkända av och registrerade hos Finansinspektionen.