Däckåtervinningen
internationellt
I Europa samlas och bearbetas årligen över tre miljoner ton uttjänta däck genom olika återvinnings- och återanvändningssystem. Inom EU finns det tre olika system för hantering av uttjänta däck: producentansvar, statligt system eller fri marknad. Förutom i Sverige finns producentansvar för däck i ett 20-tal länder i EU, samt i ett fåtal länder i andra delar av världen. Andra länder använder sig av ett statligt system eller har fri marknad. På den här sidan kan du läsa mer om respektive system, både inom EU och internationellt.
ETRMA
European Tyre & Rubber Manufacturers Association (ETRMA) organiserar de europeiska tillverkarna av däck med huvudsyftet att representera tillverkarnas reglerade och relaterade intressen på europeisk och internationell nivå. ETRMA har även en sektion för däckåtervinningsfrågor där nationella organisationer samarbetar för regelbunden uppföljning och genomförande av gemensamma projekt inom hälsa och miljö.
Producentansvarsorganisationer i Europa
Extended Producer Responsibility (EPR), även känt som producentansvar, innebär att tillverkarens ansvar för produkten sträcker sig till efter användning. Med andra ord måste tillverkaren som säljer däck på marknaden också ta ansvar för hur de hanteras när de har tjänat ut på ett ansvarsfullt och miljövänligt sätt. Detta har lett till etableringen av icke-vinstdrivande organisationer, finansierade av däcktillverkare, som syftar till att hantera insamling och återvinning av uttjänta däck genom de mest ekonomiska lösningarna. I Europa samlas och bearbetas årligen över tre miljoner ton uttjänta däck genom olika återvinnings- och återanvändningssystem. Inom EU finns det tre olika system för hantering av uttjänta däck. Ungefär 20 länder, likt Sverige, har ett producentansvarssystem, medan två länder har ett statligt system och fyra länder har vad som kallas för fri marknad.
-
Dekkretur
Norge
Läs merNorsk Dekkretur är en icke vinstutdelande verksamhet med en helhetsleverantör som samlar in uttjänta däck i landet, ett system som tidigare existerade även i Sverige. Årligen samlar Norsk Dekkretur in ca 60 000 ton uttjänta däck. Norsk Dekkretur ägs till 75 procent av däckimportföreningen och till 25 procent av nationella föreningen för bilimportörer.
-
Suomen rengaskierrätys
Finland
Läs merI början av 1990-talet var däckåtervinning i Finland både slumpmässig och oreglerad, vilket ledde till att de flesta uttjänta däck hamnade på deponier eller i miljön. Mot denna bakgrund grundades Finsk Däckåtervinning (Suomen Rengaskierrätys Oy) 1995 av importörer och däckhandlare. Varje år bli cirka 60 000 däck blir uttjänta i Finland.
-
Aliapur
Frankrike
Läs merAliapur grundades år 2003 och fungerar som en miljöorganisation inom återvinning av uttjänta däck. Organisationen arbetar med många utvecklingsprojekt och har även skapat egna varumärken för det återvunna materialet. Under 2021 hanterades totalt 388 109 ton uttjänta däck av Aliapur, vilket motsvarar cirka 48,2 miljoner personbilsdäck. Denna volym motsvarar 80 procent av den årliga volymen som bearbetas i Frankrike.
-
Ecopneus
Italien
Läs merItalien har ett av de mest politiskt präglade systemen i Europa med en omfattande förordning om producentansvar som sträcker sig över hundratals sidor. Ecopneus är den största organisationen och hanterar ca 60 procent av marknaden i Italien, medan resterande del av marknaden delas upp mellan ett 60-tal organisationer. Förutom lokala system finns även små importörer som etablerar egna organisationer.
-
Signus
Spanien
Läs merSignus Ecovalor är en icke-kommersiell organisation som grundades 2005 av de största däckimportörerna i Spanien. Syftet med organisationen är att fungera som en mekanism för alla producenter som vill uppfylla sina skyldigheter enligt ”Royal Decree 1619/2005”. Varje fysisk eller juridisk person som introducerar ersättningsdäck på den spanska marknaden kan bli medlem i Signus. Organisationen finansieras av ECOVALOR, den avgift som producenter (medlemsföretag) betalar för att säkerställa korrekt miljöhantering av däck vid slutet av deras livslängd.
-
Circol ELT
Irland
Läs merCircol ELT är en ISO 9001:2015 certifierad organisation. Circol fokuserar på att hitta hållbara lösningar för den återvunna däckråvarans slutskede och arbetar under godkännande från Departementet för miljö, klimat och kommunikation (DECC).
-
RecyBem
Nederländerna
Läs merRecyBEM grundades 2004 av medlemmarna i Tire and Environment Association (BEM) och är en kollektiv genomförandeorganisation för dekretet om bildäckhantering. I samarbete med certifierade insamlingsföretag har RecyBEM skapat ett insamlings- och bearbetningssystem för bildäck. I Nederländerna samlas årligen cirka 8–9 miljoner uttjänta däck in med en marknadstäckning på nästan 100 procent. År 2015 förklarade ministeriet för infrastruktur och miljö RecyBEM-systemet som allmänt bindande (AVV).
-
eltma
Slovakien
Läs merELT Management Czech Republic (Eltma) är ett icke-vinstdrivande aktiebolag som sedan 2016 har möjliggjort den obligatoriska insamlingen av däck i Tjeckien med stöd av Miljöministeriet. Eltma grundades av Bridgestone Europe NV/SA, Continental Barum s.r.o., Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o., Michelin Hungária Kft., Nokian Tyres s.r.o. och Pirelli Tyre (Suisse) S.A., vilka alla ger sitt konsekventa och tydliga stöd till verksamheten.
-
Recytyre
Belgien
Läs merRecytyre är en ideell organisation som grundades i Belgien den 9 februari 1998 som ett förvaltningsorgan för så kallade "uttjänta däck", av de sex största däcktillverkarna och importörerna, i samarbete med en rad organisationer som representeras av Traxio, en organisation som arbetar för att främja intressen för olika aktörer inom fordonssektorn i Belgien. För att uppfylla skyldigheten att återta uttjänta däck har offentliga myndigheter, regioner och branschorganisationer, bestående av importörer och återförsäljare, förhandlat fram miljöavtal. Dessa avtal ger riktlinjer för den regionala lagstiftningen och beskriver tydligt skyldigheter och mål.
-
Ecolastika
Grekland
Läs merSedan 2004 har Ecoelastika hanterat uttjänta däck enligt principen för utökat producentansvar. För närvarande samlar företaget in och återvinner över 90 % av de däck som "sätts på marknaden", det vill säga de däck som används på fordon eller som reservdelar för att ersätta äldre slitna däck på den grekiska marknaden. I Grekland finns det fyra fabriker för fullständig mekanisk bearbetning av däck som även kan tillverka andra vulkaniserade gummibaserade produkter. Dessutom finns det två produktionsenheter för alternativa bränslen.
-
Valorpneu
Portugal
Läs merValorpneu är ett ideellt aktiebolag som grundades 2002 med målet att skapa och utveckla ett system för att effektivt hantera och bearbeta det årliga flödet av begagnade däck. Företaget fick sin första licens 2002 av ministrarna för ekonomi, miljö och fysisk planering för att fungera som förvaltningsenhet för det Integrerade Däckhanteringssystemet (SGPU).
-
Ecoanvelope
Rumänien
Läs merECO ANVELOPE har växt fram ur engagemanget från producenter och importörer för att skydda miljön och främja hållbar utveckling. Detta resulterade i bildandet av ECO ANVELOPE AB 2004 för att effektivt hantera de miljöskyldigheter som följer av regeringsbeslutet 170/2004.
-
Grupa Recykl
Polen
Läs merHuvuduppdraget för Centrum Utylizacji Opon (CUO), Organizacja Odzysku S.A., är att koordinera uttjänta däck genom att organisera insamlingen från hämtningsställen samt genomföra återvinnings och återvinningsprocesser. Idag täcker CUO ungefär 50 procent av den polska marknaden för insamling och transport av den återvunna däckråvaran till återvinnings-, och återvinningsanläggningar. Företagets verksamhet sträcker sig över hela Polen.
Hur ser det ut i andra länder i Europa?
De flesta länder i Europa har producentansvarsorganisationer, men det finns några få länder som har valt en annan strategi. Dessa länder har i stället valt att följa en fri marknadsmodell eller ett statligt system.
-
Fri marknadsmodell
Inom detta system fastställer lagstiftningen de mål som ska uppnås, men specificerar inte ansvariga parter. På så sätt sker all samverkan inom återvinningskedjan genom avtal under fria marknadsförhållanden, med respekt för lagstiftningen. Detta kan även stärkas genom frivilligt samarbete mellan företag för att främja bästa praxis. Fria marknadssystem tillämpas bland annat i länder som Tyskland, Storbritannien, Österrike och Schweiz. I Storbritannien används ett system med “managed free market”, där insamlare och bearbetningsoperatörer av uttjänta däck måste rapportera till nationella myndigheter.
-
Statligt system
Ett annat sätt att hantera uttjänta däck är genom ett statligt system, vilket tillämpas i länder som Danmark och Kroatien. I detta system är varje land ansvarigt för hanteringen av uttjänta däck. Finansieringen sker genom en skatt som tas ut på däcktillverkare och sedan överförs till konsumenten.
Hur ser det ut i andra delar av världen?
Internationellt sett varierar däckåtervinningsprocessen beroende på var i världen man befinner sig och vilken typ av infrastruktur och lagstiftning som finns tillgänglig. I USA finns det en variation av däckåtervinningsmetoder och system mellan olika delstater och regioner. Kanada, Australien och Nya Zeeland har båda en så kallad ”Stewardship-modell” som är liknande ett producentansvar. Producentansvarsmodellen handlar om att tillverkare ansvarar för sina produkter och dess avfallshantering, medan stewardshipmodellen är mer övergripande och handlar om att främja hållbarhet och ansvarsfull förvaltning av en hel produktkategori eller resurs. I Afrika är det Sydafrika som står ut. De hade via REDISA ett producentansvarssystem med ett avancerat IT-system redan 2010, lades ner 2018 och har inte återetablerat något system efter det. I Syd-, och Latinamerika finns det lokala initiativ till däckåtervinning.