Statistik
Svensk Däckåtervinning AB (SDAB) är godkänd producentansvarsorganisation för däck i enlighet med förordningen (2023:133) om producentansvar för däck. Svensk Däckåtervinning har sedan 1995 organiserat insamlingen och återvinningen av däck under producentansvaret. Insamlings- och återvinningssystemet finansieras genom återvinningsavgifter som importören betalar in i till Svensk Däckåtervinning. Svensk Däckåtervinning använder i sin tur återvinningsavgifterna till att finansiera en kostnadsfri hämtning och återvinning av uttjänta däck hos däckverkstäder och andra däckhanterare. Efter att importören betalat in återvinningsavgifter till Svensk Däckåtervinning tas dessa oftast ut av distributören som i sin tur lägger avgiften på konsumenten vilket innebär att konsumenten tar sitt miljöansvar genom att betala en återvinningsavgift vid köp av nya däck.
På denna sida presenteras nyckeltal och återvinningsstatistiken för de senaste åren. Här kan du se hur återvinningen har utvecklats över tid.
Anslutna kunder
ca 4000
Antal hämtställen
ca 5000
Antal producenter
ca 250
Antal hämtningar 2023
12 786 hämtningar utfördes under 2023
Nyckeltal för solcellsel på anläggningen i Linköping
252.7 MWh (Uppdaterad 20241113)
-
2023
Mängden uttjänta däck som Svensk Däckåtervinnings underleverantörer samlade in för bolagets räkning under 2023 var 84 808 ton, att jämföra med 91 771 ton 2022. Den minskade mängden insamlade däck under året speglar den minskade däckförsäljningen under året, vilket i sin tur minskar mängden återlämnade uttjänta däck till hämtställen. 12 786 hämtningar utfördes under 2023. Antalet anslutna hämtningsställen uppgick den sista december 2023 till 4 702. Hämtningsställena utgörs framför allt av anslutna däckverkstäder och bilverkstäder, men omfattar även återvinningscentraler och en del andra aktörer som hanterar däck utan att ägna sig åt däckförsäljning. Mängden uttjänta däck som återvanns 2023 var 80 566 ton, att jämföra med 100 761 ton 2022. 20 914 ton av den återvunna mängden däck 2023 utgjordes av lagrade däck som Svensk Däckåtervinnings tidigare huvudentreprenör hade kvar vid förra årsskiftet. Dessa däck gick nästan uteslutande till cementindustrin. Det totala lagret av insamlade uttjänta däck, bearbetade såväl som obearbetade, vid utgången av 2023 var knappt 22 800 ton.
Kundkategorier
Svensk Däckåtervinning har under de senaste åren märkt ett stort intresse för sitt material från olika pyrolysaktörer. Pyrolys är en process där däckmaterialet under hög värme och utan syretillgång bryts ner i kimrök, olja, stål och gas. De resulterande beståndsdelarna kan i sig gå vidare både till energiutvinning respektive materialåtervinning. Svensk Däckåtervinning har ingått bindande leveransavtal avseende däckråvara till flera pyrolysaktörer samt har därtill också ingått avsiktsförbindelser om leverans till ytterligare aktörer. De första leveranserna har skett under 2023 och framgår när man bryter ned försäljningen av däckmaterial per typ av kund -
2022
100 761 ton däck återvanns
Mängden uttjänta däck som bolagets huvudentreprenör, RagnSells Däckåtervinning AB (RSDAB), återvann för Svensk Däckåtervinnings räkning var 100 761 ton under 2022 vilket är en kraftig ökning jämfört med 2021 då 80 348 ton återvanns. Den huvudsakliga förklaringen är att lagret av insamlade men ej återvunna däck var ovanligt stort vid årsskiftet 2021/22 och en normalisering har skett under 2022. Insamlingen av uttjänta däck har i jämförelse varit relativt stabil och uppgick under 2022 till 91 986 ton jämfört med 91 079 ton 2021. Vid årsskiftet 2022/23 tog Svensk Däckåtervinning över insamling och återvinning i egen regi. För de uttjänta däck som hade samlats in tills dess fortsätter RSDAB att återvinna och avsätta för Svensk Däckåtervinnings räkning under en övergångsperiod.
Återvinningskategorier 2022
Efter att RSDAB under 2019 lagt ner granulat produktionen så har endast en mindre mängd granulat avsatts och under 2022 var totalen endast 27 ton. RSDAB har minskad avsättning till materialåtervinning genom avsättning för tillverkning av sprängmattor, 5 978 ton ton jämfört med 8 639 ton 2021, samt för användning som materialersättning i till exempel anläggningskonstruktioner 6 967 ton jämfört med 11 233 ton 2021. Andelen avsatt material till energiutvinning inom cementindustrin har ökat från 29 344 ton 2021, till 45 473 ton 2022. Svensk Däckåtervinning arbetar inte med däck till regummering. Dessa flöden hanteras av kommersiella aktörer innan däck och stommar blivit uttjänta och lämnas till återvinning.
-
2021
80 348 ton däck återvanns
Under 2021 återvann Svensk Däckåtervinning:s entreprenör, RagnSells Däckåtervinning AB (RSDAB) 80 348 ton däck för SDAB:s räkning vilket är en minskning jämfört med 2020 då 84 574 ton återvanns. Insamlingen under 2021 uppgick till 91 081 ton jämfört med 90 548 ton 2020. Däckförsäljningen hos SDAB:s anslutna däckverkstäder har ökat något under 2021 jämfört med 2020, vilket i sin tur leder till ökad inlämning av uttjänta däck för avhämtning och återvinning. Den minskade återvinningen under 2021 jämfört med 2020 beror på lager uppbyggnad hos entreprenören, av insamlade (men ej återvunna däck) under året. Den största orsaken till detta är att RSDAB avsätter väsentliga mängder däckmaterial till utländsk cementindustri, och att tillgängligheten av båtar för transport av materialet har varit betydligt lägre än normalt som en följd av pandemin. RSDAB rapporterar ökad avsättning till materialåtervinning genom avsättning för tillverkning av sprängmattor, samt för användning som materialersättning i till exempel anläggningskonstruktioner.
-
2020
84 574 ton däck återvanns
Under 2020 återvann Ragn-Sells Däckåtervinning 84 574 ton däck för SDABs räkning vilket är en minskning jämfört med 2019 då 93 010 ton återvanns. Insamlingen under 2020 uppgick till 90 548 ton jämfört med 92 574 ton 2019. Den minskade återvinningen under 2020 jämfört med 2019 beror sålunda dels på att insamlingen minskat och dels på en viss lageruppbyggnad under året. Covid-19 har påverkat i viss mån genom att däckförsäljningen minskat något, med följd att färre uttjänta däck därmed kommit in för insamling på däckverkstäderna. Ragn-Sells Däckåtervinning rapporterar minskade volymer till ren energiutvinning samt till granulat (det senare beroende på att granulatfabriken lagt ner produktionen) och ökade volymer till materialåtervinning sprängmattor och materialersättning.
-
2019
94 550 ton däck återvanns
Under 2019 återvann Ragn-Sells 94 550 ton däck för SDABs räkning (92 574 ton samlades in). Det är en ökning från 90 857 ton 2018. Den största ökningen har varit mot cementindustrin, vilket i sin tur påverkar både andelen energiutvinning men också till viss del materialåtervinning eftersom stålet i däcken blir en del av den färdiga cementen. Andelen materialåtervinning till granulat har fortsatt minska genom minskad marknad p g a den felaktiga bild som målats upp av konstgräsplaner som en stor källa till mikroplaster. Mängd återvunna däck finns i jämförelsetabellen nedan.
-
2018
94 508 ton däck
215 importörer och producenter är anslutna till Svensk Däckåtervinning och sedan 1995 har 90–100 % av alla uttjänta däck samlats in varje år. De senaste åren har insamlings- och återvinningsgraden klart överstigit 100 %. Idag hämtas de uttjänta däcken hos i princip alla däckåterförsäljare (verkstäder) samt ett antal kommuner, som också har avtal med Svensk Däckåtervinning. 2018 genomfördes drygt 11 500 hämtningar på sammanlagt ca 3 000 aktiva hämtningsställen. Det totala antalet registrerade hämtningsställen är 6 300, men alla får inte hämtning varje år. Svensk Däckåtervinning AB har avtal med Ragn-Sells om insamling av uttjänta däck, återvinning samt vidareförädling och marknadssättning av återvunnet däckmaterial.